Hulpaanbod

Vraagverheldering

Elker wil kinderen en ouders zo goed mogelijk helpen. Hiervoor moeten we heel helder hebben wat de problemen en zorgen zijn. Soms kan het zijn dat dit nog niet helemaal duidelijk is. Om uit te zoeken welke hulp écht nodig is, zetten we vraagverheldering in.

Wat is vraagverheldering?

Met vraagverheldering brengen we in kaart wat de hulpvraag is. Een hulpverlener van Elker komt bij het gezin thuis voor een gesprek. Allerlei onderwerpen komen hierbij aan bod, zoals de ontwikkeling van de kinderen en de opvoeding. We spreken daarnaast ook over zaken als huisvesting, financiën, familie en vrienden. Naast het huisbezoek nemen we in overleg met de ouders en het gezin soms contact op met de school, huisarts of andere hulpverleningsinstanties die meer informatie kunnen geven over de kinderen en het gezin.

Veel voorkomende problemen

  • Hulpvraag niet duidelijk
  • Opvoedingsproblemen
  • Ontwikkelingsproblemen

Wanneer vraagverheldering?

We zetten vraagverheldering in wanneer de hulpvraag niet helemaal duidelijk is. Bijvoorbeeld wanneer er wel zorgen zijn over de kinderen of het gezin, maar het nog onduidelijk is wat er precies aan de hand is. Ook kan het zijn dat de kinderen of het gezin zijn doorverwezen naar Elker, maar dat wij te weinig informatie hebben om passende hulp in te zetten.

Hoe werkt vraagverheldering?

Binnen vijf dagen na de aanmelding neemt Elker contact met de ouders op. We maken alvast een afspraak en geven meer informatie over de vraagverheldering

Stappenplan

  1. Een hulpverlener van Elker komt bij het gezin thuis voor een gesprek. Hierin brengt onze medewerker in kaart welke zorgen er zijn en wat de belangrijkste actiepunten zijn. Naast het huisbezoek neemt Elker in overleg contact op met bijvoorbeeld school, huisarts of een andere instantie die bij het gezin betrokken is.

  2. Samen met een gedragswetenschapper bekijken we of er genoeg informatie is om passende hulp te bieden en hoe die hulp eruit moet zien. Soms is het nodig dat er nog meer gesprekken zijn om de hulpvraag helder te krijgen.

  3. We bespreken de uitkomst van de gesprekken met de ouders en we laten weten voor welke hulp ze in aanmerking komen. Dit kan hulp bij Elker zijn, maar ook hulp buiten Elker. Wanneer dit het geval is brengt Elker de verwijzer hiervan op de hoogte.

Aanmelden

We kunnen vraagverheldering inzetten wanneer de ouders naar Elker zijn verwezen door een professional van Centrum Jeugd en Gezin, een gecertificeerde instelling of een medisch specialist.