Verjaardag vieren

Informatie & advies

050-5239494

Print pagina

Verjaardag vieren

Geplaatst op: 26 juni 2015

Over Stanley’s (8) wens voor een uitnodiging

Als kinderen vaak tv mogen kijken of mogen gamen brengt dat risico’s met zich mee. Zeker als er geen sprake is van duidelijke regels voor opgroeiende kinderen. Door veel binnen te zitten leren kinderen zich bijvoorbeeld sociaal minder te ontwikkelen. Zij leren bij het spelen en omgaan met andere kinderen veel. Zo leren ze bijvoorbeeld in het contact met andere kinderen samen te werken, problemen op te lossen, zich in anderen te verplaatsen en met elkaar te onderhandelen. Allemaal belangrijke sociale vaardigheden die aangeleerd moeten worden.

Stanley miste aansluiting zowel op sociaal als emotioneel vlak bij zijn leeftijdsgenootjes. Hij zat veel binnen, keek tv of was aan het gamen. Het contact leggen met kinderen uit zijn klas verliep moeizaam. Kinderen begonnen hem uit te dagen en hierdoor ontstonden conflicten. Het lukte Stanley niet meer om deze zelf op te lossen. Had dan snel de neiging om uit onmacht te slaan. Hij raakte in een vicieuze cirkel. Het buitengesloten zijn op het schoolplein en in de klas stimuleerde het gamen en tv-kijken nog meer. Tatiana, alleenstaande gescheiden moeder van 4 kinderen zocht hiervoor professionele hulp bij Dagbehandeling 6 -12 jaar. Niet alleen voor Stanley maar ook voor zijn vier jaar oudere broer. De oudste kinderen wonen inmiddels zelfstandig. Het gezin heeft een aantal moeilijke jaren achter de rug. Door de scheiding en het moeizame contact met vader is Tatiana de alleenstaande opvoeder. Een vaderrol wordt niet ingevuld. Tatiana vindt het lastig om grenzen te stellen en alleen op te voeden, zonder feedback of overleg met iemand.

Op school

Op school gaat het goed met de schoolprestaties van Stanley: hij kan goed leren en is slim. De problemen ontstaan vooral in het contact met klasgenootjes en op het schoolplein. Stanley  werd vaak gepest door de kinderen in zijn omgeving en hij kon zijn emoties niet goed onder controle houden. Hierdoor was hij soms betrokken bij vechtpartijen. Stanley: “Als een klasgenootje mij vroeger pestte, wilde ik dat hij hiermee ophield. Meestal weet ik niet hoe ik hiermee moet omgaan.’’

Op de dagbehandeling in een behandelgroep van Elker, midden in een woonwijk van Groningen, leert Stanley dat het anders kan en moet. Hier leert hij hoe je een ruzie kan oplossen en op welke manieren je kunt vragen of je mee mag doen met een spel. Ook sociaal gezien had Stanley steeds minder contact met anderen en wilde het liefst alleen maar binnen zitten. Door kinderen in zijn omgeving werd hij voortdurend buitengesloten. Stanley: “Met verjaardagen van klasgenootjes word ik nooit uitgenodigd. Dat vind ik niet leuk. Ik wil ook graag eens naar een verjaardag.’’

Tatiana’s zoon gaat nu bijna een jaar meerdere dagen per week naar de Dagbehandeling en zij ziet dat Stanley steeds meer opbloeit zowel op sociaal als op emotioneel vlak. “Hij leert hier allerlei vaardigheden op verschillende vlakken. ‘‘Hier leert hij ook om met zijn handen bezig te zijn door het knutselen en creatief bezig te zijn. "En Stanley is nu graag buiten aan het spelen. Er zijn andere kinderen en dat levert goede oefensituaties op." Hij voelt zich hier veilig”, vertelt moeder . Zijn mentor heeft samen met Stanley een plan opgesteld. Hierdoor leert hij hoe hij zijn vrije tijd beter kan invullen. Daarnaast krijgt hij extra stimulans bij het uitvoeren van specifieke opdrachten om te oefenen.

Niet alleen Stanley heeft het nu beter en speelt vaker een potje voetbal met andere kinderen maar ook Tatiana krijgt ondersteuning in het opvoeden. “De hulp die ik nu krijg vind ik erg fijn. Er komen regelmatig Elker begeleiders langs om te bespreken wat goed is gegaan of wat niet. En hoe ik het beste met Stanley en zijn broer om kan gaan.’’ Meer structuur aanbrengen in het dagelijkse leven is iets waar Tatiana steeds meer het belang van in ziet. Niet meer zo laat naar bed zodat Stanley op school bijna in slaap valt, bijvoorbeeld. En kijken naar wat de kinderen aankunnen en wat beter aansluit. Natuurlijk wil zij graag het beste voor haar kinderen maar omschakelen naar een andere opvoedingslijn vindt Tatiana soms best lastig.

Tatiana: ”Ik vind de manier waarop ik word geholpen prettig. Ik krijg nu meer steun. Dit geldt natuurlijk ook voor mijn kinderen. Stanley wordt hier sterker, heeft meer zelfvertrouwen, leert communiceren en is nu beter in de omgang.’’

Toekomstperspectief

Stanley krijgt langzamerhand steeds betere vooruitzichten. Op school gaat het steeds een stukje beter. En hij hoopt natuurlijk dat er binnenkort ook eens een uitnodiging voor een kinderfeestje op zijn deurmat ligt.” Stanley heeft er alle vertrouwen in.


Wat is Dagbehandeling 6-12 jaar?

De Dagbehandeling biedt, door de combinatie van groepsbehandeling en ambulant werk, ondersteuning aan kinderen van 6 tot en met 12 jaar en hun ouders en school. De Dagbehandeling zit samen met SKSG onder één dak en is gelokaliseerd midden in een wijk in Lewenborg waardoor de kinderen meerdere oefensituaties krijgen.

Kinderen zijn in staat om met elkaar te spelen, hierdoor kunnen zij in feite “oefenen’’.