De dag van de stagiair

Behandelgroep (24uurs)

De dag van stagiair pedagogisch medewerker op de Behandelgroep (24 uurs)

Informatie & advies

050-5239494

Print pagina

6.15 De wekker gaat! Terwijl mijn ouders en zus nog slapen, ga ik er alweer uit. Klaarmaken, ontbijten; er komt een nieuwe dagdienst aan. Vanuit Delfzijl-West pak ik de trein naar Groningen.

7.30 De vroege dienst gaat van start. Mijn collega’s hebben de koffie al klaar staan. De dienst begint met de overdracht. Tijdens de overdracht worden de belangrijke zaken over de jongeren van de vorige dienst besproken. Collega Karlijn vertelt dat een jongere de vorige dag niet naar de dagbesteding (Handmade Hopes) is gegaan. Vandaag moet deze jongere gestimuleerd en geactiveerd worden, zodat hij wel naar de dagbesteding zal gaan. Deze uitdaging zie ik wel zitten als stagiair.

08.00 Na de overdracht kijk ik aan welk leerdoel ik ga werken vandaag. Aan het begin van de stage heb ik leerdoelen opgesteld. Ik loop stage op een van de behandelgroepen. 8 jongeren wonen hier tijdelijk. Veel van deze jongeren hebben structuur nodig, omdat ze dit vanuit huis niet hebben of bijvoorbeeld autistisch zijn. Deze dienst draai ik samen met Wouter en we spreken af dat ik ervoor verantwoordelijk ben dat jongeren hun dagritme vandaag goed opvolgen.

Rond 08.15 komen een aantal jongeren naar de ontbijttafel om te ontbijten. Ik maak even een praatje, ik vraag hoe ze hebben geslapen en hoe hun dag eruit ziet. Nadat ze hun brood hebben gesmeerd, gaan ze op de fiets naar school of dagbesteding. Ook de jongere die gisteren geen zin had, is vertrokken op de fiets!

9.00 Nu de meeste jongeren vertrokken zijn, heb ik tijd om bezig te gaan met mijn schoolopdrachten. Ik schrijf nog een stukje rapportage over Peter; waarvan ik mentor ben en pleeg een aantal telefoontjes. Een jongere had deze ochtend therapie, EMDR. Als hij weer terug is, drinken we een kopje thee en vertelt de jongere hoe hij de therapie heeft ervaren.

Om 12.30 wordt er geluncht. De jongeren die op de groep zijn of zijn teruggekomen van school of dagbesteding schuiven aan. Vandaag is het woensdag; tosti dag! De meesten kiezen dan ook voor een tosti vandaag.

Rond 13.30 heb ik samen met collega Wouter de tijd om over de casuïstiek te hebben van de jongere waarbij ik als co-mentor bij ben betrokken. Vandaag hebben we het over de basishouding van Peter. Peter (16 jaar) is mishandeld en autistisch. Met Wouter bespreek ik wat voor houding we moeten aannemen tegenover Peter. Wat heeft Peter nodig van de groepsleiding en hoe kunnen we ervoor zorgen dat de behandeling optimaal wordt benut? Samen komen we tot de conclusie dat Peter duidelijkheid nodig heeft. Voor hem is het belangrijk dat hij weet hoe zijn dag-planning eruit ziet. We werken het uit in concrete acties.

14.30 Mijn dienst is alweer bijna voorbij. Collega Mirjam komt binnen voor de late dienst. Tijdens de overdracht vertel ik haar dat Peter vandaag wel naar Handmade Hopes is gegaan en dat hij goed in contact is met de groepsleiding. Daarnaast vertel ik dat Peter al twee uur achter de PlayStation is geweest op zijn kamer. Na de overdracht ben ik met Wouter gaan zitten om feedback te vragen voor mijn leerdoel van vandaag. Wouter geeft aan dat ik Peter goed wist te activeren om naar Handmade Hopes te gaan. Dit geeft mij een goed gevoel! Met stagelopen zie je echt waar je het voor doet.

Om 15.00 ben ik vrij en pak ik de trein en spreek ik af met vrienden. ‘s Avonds na het avondeten, sta ik op het trainingsveld van mijn voetbalvereniging. Na lekker gevoetbald te hebben, ga ik thuis nog even tv kijken want de volgende dag staat er een nieuw dienst op mij te wachten!