De dag van Ambulant Hulpverlener

Team Zorg en Onderwijs 0-14

De dag van Ambulant Hulpverlener uit het Team Zorg en Onderwijs 0-12

Informatie & advies

050-5239494

Print pagina

Het team Zorg en Onderwijs 0-12 van Elker biedt verschillende soorten hulp aan. Onder andere Back to School, Rots en Water en BOOG. Hieronder een verslag van een collega die BOOG uitvoert.  BOOG staat voor Behandeling en Ondersteuning in Onderwijs en Gezin. Bij BOOG draait alles om samenwerking tussen Elker, ouders én school.

7.00 De wekker gaat! Ik ontbijt met mijn gezin en we maken ons klaar voor school en werk.

8.30 De kinderen zijn op school en mijn man gaat naar zijn werk. Ik ga even thuis eerst wat mail doen. Ik zie een mail van de leerkracht van Joey (5). Hij vertelt dat Joey de week goed is begonnen en dat hij maar één keer brutaal is geweest. En een tip voor mij of ik tijdens de begeleiding wil letten op het feit dat Joey vasthoudend is in bepaalde patronen. Bijvoorbeeld dat hij alleen met blauw wil kleuren. Handig om te weten!  Snel de laptop dicht en op naar mijn eerste afspraak.

9.15  Ik kom aan op de basisschool van Joey. Zoek een ruimte, leg mijn spullen (spel, boekje) klaar en haal Joey uit de klas. Vandaag heb ik het met Joey over boos worden. Ik teken een boos gezicht en Joey mag vertellen waar hij boos over wordt. Hij vertelt dat hij boos wordt als hij niet op de skelter mag, als er iemand anders op zit. Samen bespreek ik met Joey wat hij kan doen als hij boos wordt. Hij kan zeggen tegen meester dat hij het jammer vindt en dat hij met de meester  samen iets anders kan zoeken om mee te spelen. Ik breng Joey terug naar de klas en informeer de meester later telefonisch.

10.15 Naar Groningen onderweg naar kantoor. Het is tijd voor werkbegeleiding. Tijdens werkbegeleiding bespreek ik met gedragswetenschapper Inge cliënten. Ik vertel over Anna. Erg onzeker meisje en ik merk dat ze complimenten nodig heeft om zich te ontwikkelen. Ik overleg met Inge hoe ik dit het beste met de leerkracht kan bespreken en hoe ik de leerkracht kan ondersteunen om Anna verder te helpen.

11.45 Na de werkbegeleiding is het tijd voor de volgende afspraak op het speciaal basisonderwijs.  Kevin, 8 jaar heb ik eerst individueel behandeld. Hij is autistisch en werd snel heel erg boos en kan dan zijn boosheid niet loslaten. Na eerst individuele sessies is de volgende stap om het geleerde in de klas toe te passen. Ik heb met de juf van Kevin de methode: Stop-Loop-Praat besproken. Dit is onderdeel van een lespakket over respect, eigen grenzen stellen, omgaan met elkaar. Vandaag ga ik met de juf van Kevin deze methodiek nabespreken.  De juf is heel enthousiast en het werkt goed, fijn om te horen!

13.00. Even lunchen en dan naar een huisbezoek. Ik ga naar Winschoten en zie de moeder van Ricardo (8). Vorige week heb ik filmopnames gemaakt van haar en Ricardo. Deze week bespreken we dat. Dit gebruiken we zodat ouders zichzelf kunnen zien. Hierdoor kunnen we ook laten zien wat er al goed gaat. Vorige week heb ik gefilmd dat Ricardo in huis wilde voetballen. Hier had hij met moeder een discussie over.  Door die beelden komt moeder zelf tot oplossing; de bal moet uit het zicht. Op deze manier voorkomt ze de discussie met Ricardo. Ik stap met een voldaan gevoel weer in de auto.

14.30 Ik ga weer naar kantoor en ik registreer mijn afspraken.  Aan het begin van een BOOG-traject worden doelen vastgesteld met ouders en leerkracht. Morgen ga ik naar de  school van Silvan  en heb met de leerkracht af gesproken dat het kan helpen voor Silvan om het fruit eten te visualiseren. Symbolen gebruiken we om de volgorde uit te leggen.  Eerst je fruit en  dan je drinken. Ik zoek twee duidelijke plaatjes. En maak direct ook een pakketje voor moeder. Helder voor Silvan  dat fruit eten op dezelfde manier thuis en op school gaat.

17.20 Ik ga weer naar huis, eten met het gezin en plof op de bank. Het was weer een afwisselende dag.