Nieuws

Fenna heeft geleerd voor zichzelf op te komen

23 sep 2020

“Fenna was drie jaar en ontwikkelde zich anders dan andere kinderen. Ze had moeite met praten en contact zoeken. Ook kon ze dingen niet goed duidelijk maken.” Aan het woord is Elsemiek, moeder van Fenna die vorig jaar op het MKD van Elker zat. In dit artikel vertellen Elsemiek en collega José over de samenwerking op het MKD.

Niet meer direct gefrustreerd

Elsemiek: “Fenna is voor de zomervakantie gestopt op het MKD. Ze zit nu op Fiducia (speciaal basisonderwijs). We zijn heel tevreden over haar ontwikkeling van het afgelopen jaar. Ze is meer gaan praten en contact gaan zoeken. Ook is Fenna zindelijk geworden. Ik heb er eigenlijk spijt van dat ik het niet eerder heb gedaan. Ze heeft heel veel geleerd op het MKD. Ik vond vooral de communicatie met José erg fijn. Ik kreeg elke dag wel een foto of een appje hoe ze het deed. Ook kan Fenna nu beter voor zichzelf opkomen en ze kan nu duidelijker maken wat ze wil, zodat ze niet direct overstuur raakt. De combinatie van de groep maar daarnaast ook logopedie en PMT hielp super. Pictogrammen hielpen ook heel erg goed. “

Behandeling in tijd van coronacrisis

Pedagogisch medewerker José vult aan: “Tijdens de lock-down in april en mei moesten we ons werk anders invullen. De kinderen konden op dat moment niet naar ons MKD komen. INTER-PSY heeft Fenna voor de MKD-plaatsing getest en gediagnostiseerd met autisme en zijn nog betrokken voor de thuisbegeleiding. Daarom had ik met hen ook veel afstemming en samen met de behandelaar van INTER-PSY sprak ik af wanneer we contact zouden hebben. Vaak via beeldbellen, zo kon ik vragen beantwoorden. We hebben voor Fenna een dagstructuur voor thuis gemaakt, zodat de ouders ook houvast hadden voor de dag. We hebben regelmatig werkjes opgestuurd en filmpjes opgenomen voor de kinderen. Dan lieten we bijvoorbeeld zien dat de groep leeg was en dat iedereen thuis zat. Zo konden we de kinderen veel duidelijk maken.”

José vervolgt: “Fenna was in het begin stil en teruggetrokken en paste zich op de groep aan. Maar thuis kreeg ze flinke driftbuien. Ze heeft hier geleerd om voor zichzelf op te komen. In kleine stapjes leren wat ze voelen en denken en dat ook uitspreken. Dat noemen we ondertitelen. Je zegt dan eigenlijk wat zij denken en willen maar nog niet kunnen zeggen. Ze kreeg ook wekelijks logopedie om te werken aan haar uitspraak en woordenschat. Het doel is om uiteindelijk om onderwijs te volgen en dan moet Fenna zich wel staande weten te houden en ook prettig voelen.”

Gestructureerd leren spelen

Hoe leer je een autistisch kind gestructureerd leren spelen? José legt het uit: “We werken met dichte witte bakken en dan werken ze tussen schotjes zodat ze niet afgeleid worden door wat er om hun heen gebeurt. Zo heeft Fenna zich geleerd om te focussen, wat voor school ook erg belangrijk is. Drie werkplekjes en op de stoel staat je plaatje van je dier (Elk kind heeft een eigen dierenplaatje op het MKD). Zo weten ze precies waar ze moeten zitten. Als ze zich veilig voelen dan gaan ze zich ontwikkelen. “

Jose: “Elsemiek doet heel erg haar best en gaat voor haar kinderen door het vuur. Ze durfde ook kwetsbaar te zijn en hulp te vragen. Daar stond ze echt open voor, dat maakt de samenwerking heel mooi. Van het MKD naar school gaan is altijd wel spannend omdat je niet weet hoe ze zich daar ontwikkelen. Fenna is een vrolijke, lieve en kwetsbare meid van vier jaar die haar eigen gebruiksaanwijzing heeft maar als ze gewoon haar ruimte en aandacht krijgt, komt het zeker goed met haar.”

Wat is het Medisch Kinderdagverblijf?

Met het Medisch Kinderdagverblijf (MKD) biedt Elker hulp aan jonge kinderen en hun ouders. Dit gebeurt op ons MKD in Haren en Veendam. Hier wordt het kind onderzocht en behandeld door hulpverleners. Welke hulp en begeleiding het kind en de ouders krijgen, hangt van de problemen af die het gezin ondervindt.

Zo leren de kinderen gestructureerd spelen.